Les noies i els nois de 1r d’ESO hem viscut una experiència a l’Amazones!

El Pablo, un exalumne de Projecte que viu al Perú, va aprofitar que està passant unes setmanes a Catalunya per fer-nos una xerrada als alumnes de 1r d’ESO i explicar-nos unes quantes coses sobre com es viu en una reserva de l’Amazones i què podem fer per no consumir i contaminar tant.

Primer de tot, es va presentar. Ens va explicar que fa cinc anys que viu a la selva amazònica, un lloc on plou 250 dies a l’any i on hi ha molta humitat. Viu sol, sense la seva família, amb un gos que sempre l’acompanya, en un petita edificació amb apartaments anomenat Tierra Linda, al Parque Nacional del Manu, que és, també, un centre d’investigació biològica. En Pablo viu dels diners que guanya dels investigadors que es queden a l’hotel mentre estudien la selva, la seva fauna i la seva flora i també dels productes que cultiven.

No tenen electricitat, utilitzen el gas per cuinar i es banyen al riu. Habitualment es lleva a les 5 del matí i se’n va a dormir a les 6 de la tarda per aprofitar les hores naturals de llum.

Tot seguit ens va explicar alguns perills de la selva. A l’Amazònia peruana viu una formiga que s’anomena formiga bala, que té una potent i poderosa picada comparable al tret d’una bala. En Pablo ens va explicar que una vegada va trepitjar-ne una i que li va fer un mal terrible. A més, hi ha animals molt perillosos com ara cocodrils, caimans, felins… i la convivència amb els nadius no sempre és fàcil.

També ens va comentar els motius pels quals hem de deixar de gastar i consumir tants recursos, ja que ens va avisar que estem fent malbé el planeta. Un nen americà gasta 60 vegades més recursos que un nen nigerià. Podem fer moltes coses per preservar el medi ambient. Per exemple, ens va recomanar que consultéssim els codis de barres dels productes que ens donen informació sobre l’origen d’un producte. També ens va dir que estalviem energia (aigua, llum, gas, etc.) i que consumim de manera responsable en funció de les necessitats reals.

La xerrada d’en Pablo va ser molt interessant i entretinguda, plena d’anècdotes personals. Amb el seu exemple, ens va mostrar que hi ha moltes maneres de viure, no sempre lligades als diners i al consum, i que es pot viure amb menys coses, amb menys comoditats, però amb més harmonia amb la natura.

Podeu veure imatges al vídeo següent: