Activitat a la UPC

L‘alumnat de biologia de 4t d’ESO, juntament amb alumnes de 3r d’ESO, vam fer una sortida molt especial a Castelldefels, on es troben les facultats de Telecomunicació, Aeroespacial i Enginyeria Agrícola. Els estudiants d’allà es van referir al campus com a “un polígon industrial del coneixement”. I ens van fer adonar de la importància de l’Enginyeria Agrícola, ja que l’agricultura al nostre país aporta més de la meitat del PIB (producte interior brut).

Una vegada al campus uns dels estudiants de la mateixa universitat, el Salvador, la Mireia i el Lluís, van dur a terme una xerrada sobre els estudis que es realitzen en aquesta universitat i les diverses variants que es poden escollir en cada àmbit. La Mireia ens va parlar sobre l’Enginyeria Agrícola, com a través del creuament genètic han aconseguit crear noves variants d’un vegetal, per motius estètics, o per motius nutritius. Hi ha una variant d’una hortalissa que està modificada genèticament, és transgènica però té una incorporació d’una vitamina molt nutritiva. La Mireia ens ha explicat moltes més coses, però totes del mateix àmbit i relacionades amb el cultiu i les variacions genètiques dels aliments.

El Salva, a l’hora de parlar, s’ha centrat en la seva carrera i en els temes (co)laterals, com ara l’aeronàutica, l’aeroespacial, etc. En diverses ocasions s’ha referit als aeroports i xarxes de comunicacions com les xarxes en arbre.

Quan la xerrada es va acabar van fer una pràctica que ens va sorprendre a quasi tots. Es tractava de rejovenir plantes envellides i de clonar-les mitjançant el cultiu in vitro. En aquesta pràctica vam treballar en condicions escèptiques, ja que l’ambient estava completament net de residus i els mateixos alumnes ja anàvem preparats. Consistia en un tub de vidre amb uns 16 mm d’agar i mitjançant unes pinces sincerava un esqueix d’un de planta. Un cop es va acabar la part pràctica tots els tubs es van deixar reposar durant 2 mesos.

Seguidament, una altra dona de la universitat ens va explicar la part més teòrica de la sortida i ens va ajudar a entendre tot el procediment que havíem fet anteriorment.

Al final, després de tot el matí, vam anar a dinar al bar de la universitat.

Abans d’emprendre el retorn cap a Barcelona ciutat, en Lluís i una bibliotecària de la mateixa universitat ens van ensenyar les instal·lacions de la biblioteca.

Un cop acabada la visita vam agafar el tren per tornar a l’escola Projecte.

Si voleu veure més fotografies d’aquesta activitat podeu registrar-vos a la intranet de l’escola.

Júlia Calvet

Olivia Sadaba